Een nieuwe website! Maar waar begin je?

Een nieuwe website! Maar waar begin je?

Dagelijks ben je druk bezig het reilen en zeilen van je onderneming. Van alle kanten wordt er aan je getrokken. Je probeert je klanten tevreden te houden, je personeel gemotiveerd te krijgen en goedkoop in te kopen bij je leveranciers. En dan blijft er iets knagen. De bedrijfswebsite moet worden vernieuwd.

Hoe pak ik het aan?

Het klinkt als een goed plan, het vernieuwen van je website. Doordat de technologie zo snel veranderd is een website die ouder dan 5 jaar is verouderd, en werkt niet goed meer bij bezoekers en sluit niet aan bij hun manier van het gebruik van het internet. Steeds meer mensen kopen hun spullen online en het zoeken naar bedrijven gebeurt al lang niet meer via een dikke gele gids, maar met een smartphone.

Bepaal je doelgroep

Een succesvolle website is een website die je doelgroep bereikt en aanspreekt. Zorg dat de doelgroep van je bedrijf helder is. Wat is hun leeftijd? Welke interesses hebben ze en wat is hun budget?

Wat wil je vertellen?

De nieuwe website moet een duidelijk doel hebben. Wil je producten online gaan verkopen? Bedenk dan dat je ook iemand beschikbaar moet hebben die de bestellingen verstuurd, voorraden aanhoudt en online support levert.
Wil je alleen mensen informeren, zodat ze jou zien als een autoriteit op jouw vakgebied en daarom graag met je in contact komen voor advies?

Praktische tips voor een nieuwe website

  • Bepaal een budget.
  • Bedenk een overzichtelijke paginastructuur.
  • Welke pagina’s moeten in het hoofdmenu komen? En welke pagina’s in een submenu?
  • Bedenk wat je op de homepagina wilt laten zien. Denk aan welke teksten, foto’s, beoordelingen van klanten, USP’s, social media, call-to-actions, etc..
  • Bedenk wat er op een vervolgpagina komt.
  • Regel een hoge resolutie versie van je logo.
  • Schrijf teksten in korte alinea’s afgewisseld met koppen. Maak de teksten niet te lang, behalve als je hoog wil scoren in Google, dan moet de tekst minimaal 300 woorden zijn. Nog beter is het inschakelen van een tekstschrijver.
  • Laat kwalitatieve foto’s maken, bij voorkeur door een fotograaf, of koop ze online. Websites zijn visueel en gebruiken vaak grote foto’s. De foto’s domineren de uitstraling van je website en daarom moeten ze er goed uitzien.
  • Wil je zelf de content van je website updaten? Dat kan met een CMS (Content Management Systeem). De investeringskosten zijn vaak wel hoger, maar dan kan je wel zelf aan de slag.
  • Wil je gebruik maken van een blog? Bedenk dan wel dat je minimaal 1 keer per maand een artikel moet schrijven.
  • Vraag leveranciers of je hun logo’s en productfoto’s mag gebruiken.
  • Regel de inloggegevens van je domeinnaam en hosting.

Zoek een websitebouwer in je regio

Het is verstandig om op zoek te gaan naar een websitebouwer in je directe omgeving of woonplaats. Je zal namelijk regelmatig contact met ze hebben en als ze in de buurt zitten is het makkelijk overleggen. Zoek een websitebouwer die bij jouw wensen aansluit. Stel dat je hoog wilt scoren in Google, dan kan je verwachten dat de websitebouwer zelf ook hoog scoort op bijvoorbeeld “Webdesign Oirschot”.

Het uitvoeren van al deze tips kost tijd. Zorg dat je vooraf enkele dagen hiervoor vrij maakt, zodat je goed voorbereid aan de nieuwe website begint.

Geschreven door Peter Farla

Helemaal gek van het internet is Peter Farla! Hij is de oprichter van Farla Webmedia en weet veel over het maken van succesvolle websites, maar zijn passie is webdesign en SEO. Het is geen verrassing, zijn favoriete kleur is oranje.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Klanten geven ons een !

Cookie instellingen

Pas je cookie instellingen aan of bekijk onze privacy policy.

Privacy