Waarom online reviews zo belangrijk zijn

online reviews

Voor de meeste bedrijven zijn reviews onmisbaar. Dit komt omdat een ruime meerderheid van de bezoekers kijkt naar het aantal productbeoordelingen of reviews van andere klanten. Het is natuurlijk makkelijk om zelf te zeggen dat jouw bedrijf de beste service biedt, maar als je klanten dit zeggen is het veel sterker. Er zijn verschillende manieren om reviews te plaatsen en te lezen. Denk bijvoorbeeld aan reviews via Google, Facebook of reviews van een beoordelingswebsite. Reviews bestaan meestal uit tekst maar worden ook aangegeven in de vorm van een cijfer of sterren.

Reviews in Google

Als bedrijven beoordelingen krijgen in Google worden deze beoordelingen weergegeven met maximaal 5 sterren. Deze sterren staan onder de domeinnaam. Deze sterren zijn opvallend en zorgen dat je website uitblinkt tussen de overige websites, een bijkomend voordeel is dat Google deze reviews meeneemt in het bepalen van de SEO ranking.

Wat is de perfecte score?

Veel bedrijven willen alleen de beste beoordelingen op hun site laten zien, maar in de praktijk blijkt dit niet verstandig te zijn. Veel klanten vinden een score van 5/5 sterren niet realistisch en vertrouwen een 4/5 score eerder. Mensen zoeken vaak naar negatieve reviews om te kijken hoe bedrijven hier mee omgaan en of de reviews relevant zijn voor hun aankopen. Om deze reden adviseren wij onze klanten om niet in paniek te raken op het moment dat er een negatieve review wordt geplaatst, maar hier op een professionele manier op te reageren.

Review statistieken
Uit onderzoek blijkt dat reviews zorgen voor vertrouwen en verkopen stimuleren.
97% van de klanten lezen online reviews van lokale bedrijven, waarvan 12% dat zelfs dagelijks doet.
85% van de klanten vertrouwen reviews in dezelfde mate als persoonlijke aanbevelingen.
73% van de klanten geven aan dat positieve reviews zorgen voor meer vertrouwen.
49% van de klanten vinden een rating van vier sterren het minimum om voor het bedrijf te kiezen.
30% van de klanten vinden dat bedrijven moeten reageren op reviews van klanten.

Klantenbeoordeling website
Er zijn veel klantenbeoordelingen websites die reviews van bedrijven beoordelen zoals Klantenvertellen.nl. Klantenvertellen.nl is marktleider en is te herkennen aan het wolkje en het groene vinkje. Klantenvertellen.nl is actief in 32 branches en wordt gezien als het meest complete beoordelingswebsite van Nederland.

Een onderdeel van Klantenvertellen is KiyOh. Dit keurmerk voor websites richt zich alleen op webshops en is eenvoudig opgezet en professioneel. Een belangrijke reden dat bedrijven voor Klantenvertellen.nl kiezen is de herkenbaarheid en betrouwbaarheid van het keurmerk.

Geschreven door Peter Farla

Helemaal gek van het internet is Peter Farla! Hij is de oprichter van Farla Webmedia en weet veel over het maken van succesvolle websites, maar zijn passie is webdesign en SEO. Het is geen verrassing, zijn favoriete kleur is oranje.
Peter Farla

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Klanten geven ons een !


Ik wil af en toe handige tips en nieuws ontvangen