Delta IT

Uw partner in succesvolle online oplossingen

Geplaatst op 31 oktober 2018

SEO vs SEA; Hoe scoor ik beter in Google?

SEO vs SEA

Hoog scoren in de zoekresultaten van Google wil elk bedrijf, maar wat is beste manier voor jouw website? Je kan gebruik maken van SEO (Search Engine Optimization), dit staat voor zoekmachine optimalisatie en hiermee scoort de website hoog in de normale (organische) zoekresultaten. Of je maakt gebruik van SEA (Search Engine Advertising), de website komt dan met de advertenties van Google Ads bovenaan te staan in de zoekresultaten.

Voordelen SEO

  • Er hoeft bij SEO niet per klik aan Google te worden betaald.
  • De website scoort op meer zoekwoorden. Dit worden long tail zoekwoorden genoemd. Dit zijn uitgebreidere zoekopdrachten waarvan Google denkt dat jouw website goed bij aansluit. Deze zoekwoorden worden niet letterlijk gebruikt in de website.
  • Je website is foutloos, up-to-date en van hogere kwaliteit. Een onderdeel van SEO is het optimaliseren van de techniek, broncode en gebruiksgemak.
  • De website laadt sneller. Google houdt van websites die snel laden en bij SEO wordt de laadtijd geoptimaliseerd. Dat is tevens goed voor de gebruikservaring van de bezoekers.
  • De website ontvangt bezoekers via links vanaf andere websites. Een onderdeel van SEO is linkbuilding, daarbij worden relevante links vanaf andere websites geregeld. Als extraatje komen er bezoekers direct via die links naar jouw website.
  • SEO werkt goed op de lange termijn. Mocht er na een jaar gestopt worden met de SEO dan zal de website niet gelijk zakken in de zoekresultaten. Echter zullen de posities op den duur zakken als de website van de concurrentie sterker wordt.
  • De website wordt geoptimaliseerd voor zoekmachines, dus de website zal ook beter vindbaar worden in andere zoekmachines, zoals Bing, Yahoo, Duckduckgo, etc…

Nadelen SEO

  • Bij nieuwe websites kan het lang duren voordat er resultaten worden behaald. Google moet eerst de website vertrouwen en de website moet beter geoptimaliseerd zijn dan die van de bestaande concurrentie. Het kan tot 1 jaar duren voordat er resultaten worden geboekt met nieuwe websites (afhankelijk van de concurrentie en branche).
  • Er is geen garantie dat de website hoog scoort. Google zou bijvoorbeeld hun algoritme kunnen aanpassen of besluiten minder organische resultaten te tonen op de eerste pagina.
  • Minder inzicht in gebruik van zoekwoorden. In Google Ads (SEA) is beter inzichtelijk welke zoekwoorden de bezoekers hebben gebruikt om de website te bezoeken dan in Google Analytics (statistiekentool voor websites).

Voordelen SEA

  • De website is direct zichtbaar in de zoekmachines zodra het account, de campagnes, advertentiegroepen en advertenties zijn opgezet en goedgekeurd.
  • Gericht adverteren via Google Ads. Adverteren in Google heeft als voordeel dat de advertentie alleen wordt getoond als mensen het zoekwoord gebruiken waarvoor is betaald. Ook kan direct worden geadverteerd op specifieke websites in het Google Display Netwerk.

Nadelen SEA

  • De kosten per klik worden elk jaar duurder en adverteren in Google Ads kan een kostbare aangelegenheid zijn.
  • Zodra het Google Ads account wordt stopzet komen er geen (of weinig) bezoekers meer op de website omdat er geen SEO is gedaan.
  • Google Ads is alleen voor Google. De website zal niet goed vindbaar zijn in andere zoekmachines, zoals Bing, Yahoo, Duckduckgo, etc…

Hopelijk dragen deze voor-en nadelen bij aan het inzichtelijk maken van de mogelijkheden voor beter te scoren in Google. Kies de optie die het beste aansluit bij je budget en strategie. Hulp nodig? Bel (0499) 790 422.