Social media en SEO

Dit artikel gaat over de de relatie tussen social media en SEO. Nog even voor de volledigheid, SEO staat voor Search Engine Optimalisation, in het Nederland noemen we dit zoekmachine optimalisatie.

Het gebruik van social media is de laatste jaren (na de ondergang van Hyves) erg hard gestegen. Dit is mede te danken aan het toenemende gebruik van smartphones en tablets waarmee mensen makkelijk hun social media netwerken kunnen bijhouden. Mensen zitten niet vaak meer achter een desktop computer om te kijken hoe het met familie en vrienden is. Nu kijken mensen tientallen keren per dag op social media om op de hoogte te blijven van alle updates van hun iedereen die ze volgen.

Social media wordt steeds belangrijker voor de zoekmachines

Social media wordt daarom door de zoekmachines ook steeds belangrijker gevonden. Het is voor Google en andere zoekmachines een instrument waarmee ze kunnen kijken welke websites populair zijn en welke websites veel worden gedeeld of geliked. Populariteit op social media is daarom ook een belangrijke ranking factor geworden. Dit wil zeggen dat als een website of bedrijf veel gedeeld wordt op social media, dat deze beter scoren in de zoekresultaten in de zoekmachines. Hieronder staan de resultaten van Searchmetrics, een internetmarketing bureau, dat onderzoek heeft gedaan naar SEO ranking factoren en social media marketing.

SEO ranking factors 2014 google.com

Geen geheime SEO trucjes, gewoon de beste zijn

Hoog scoren in de zoekmachines (SEO) gaat niet om trucjes uithalen of het geheim van Google weten. Bij Farla Webmedia uit Oirschot zijn we al meer dan 10 jaar overtuigd van het feit dat het gaat om het hebben van de beste website. Google zal de beste websites hoog plaatsen in de zoekmachines, dat is hun doel. Als een bedrijf of website goed bezig is, dan wordt een bedrijf automatisch gelinkt, geliked en gedeeld op social media, zoals Facebook of Twitter.

Bedrijven die veel worden gedeeld op social media zijn populair en vaak een autoriteit op hun vakgebied of regio. Dit wil Google weten! En daarom is populair zijn op social media een ranking factor voor Google en andere zoekmachines. Het is voor hun een teken dat het bedrijf geen oplichter, spammer of amateur is. Het geeft aan dat het bedrijf goed bezig is en Google beloont dat door de website hoger te zetten in de zoekresultaten. Google wordt namelijk hun gebruikers afgerekend op de kwaliteit van hun zoekresultaten.

Wat moet ik doen met social media?

Zorg dat je weet waar je doelgroep te vinden is. Zijn je klanten particulieren, dan zitten ze meer op Instagram, Facebook en Twitter? Bedien je meer de zakelijke markt dan kan je beter actief worden met LinkedIn, Twitter of Google+. Zorg dat je actief deelneemt in de gespreken op social media, plaats geregeld nieuws of handige informatie waarmee je laat zien dat jouw bedrijf verstand van zaken heeft. Ga de interactie aan met je volgers en fans en beantwoord hun vragen. Langzaamaan zal je meer volgers, retweets, likes en +1’s ontvangen en dit zal door de zoekmachines worden geloond in betere rankings in de zoekmachine resultaten.

Farla Webmedia kan een éénmalig advies schrijven met handige tips en handvaten voor het gebruik van social media en de bedrijfsaccounts op een juiste manier inrichten die aansluit bij de huisstijl van het bedrijf. Mocht er weinig tijd zijn voor het plaatsen van updates op social media dan kunnen wij daar eventueel ook actief mee helpen.

Jouw website succesvol maken is onze specialiteit en dit kunnen wij doen door middel van social media en SEO. Neem hieronder contact op voor meer informatie!

 

Geschreven door Peter Farla

Helemaal gek van het internet is Peter Farla! Hij is de oprichter van Farla Webmedia en weet veel over het maken van succesvolle websites, maar zijn passie is webdesign en SEO. Het is geen verrassing, zijn favoriete kleur is oranje.
Peter Farla

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Klanten geven ons een !


Ik wil af en toe handige tips en nieuws ontvangen