Tips voor 2015

Tegen het einde van het jaar wordt er veel teruggeblikt en passeert alles nog een keer de revue. Farla Webmedia wil dit juist niet doen. We verspillen onze tijd niet aan terugkijken, we gaan kijken naar 2015 en hoe we dan kunnen zorgen dat uw website de beste website wordt in uw regio of branche.

Na veel onderzoek hebben we een lijst samengesteld met tips voor uw website voor 2015. Elke punt wordt afzonderlijk toegelicht.

Webdesign tips 2015

Responsive
Tussen de 20-30% van uw bezoekers komt via een mobiel apparaat op uw website terecht. Smartphones en tablets zijn populaire apparaten en worden veel gebruikt voor het surfen naar websites. Het is dan natuurlijk belangrijk dat uw website goed werkt op deze apparaten.

Responsive webdesign is de tip voor 2015

De website dient ‘responsive’ te worden gemaakt, dit wil zeggen dat de website zich automatisch aanpast aan het apparaat waarmee het wordt bekeken. Dit zorgt ervoor dat het gebruiksgemak wordt verhoogd, de teksten beter leesbaar zijn en dat bezoeker niet onnodig hoeft te zoomen om de website goed te gebruiken.
Alle nieuwe websites die Farla Webmedia oplevert zijn responsive, dit is in de prijs inbegrepen. Is uw website nog niet responsive? Neem dan contact met ons op voor meer informatie over responsive webdesign.

Retina
De moderne smartphones, tablets en zelfs enkele laptops en computers beschikken over schermen met een zeer hoge resolutie, ook wel retina-schermen genoemd. Een bekend voorbeeld is de iPhone en de iPad. Teksten en plaatjes zien er prachtig uit op deze apparaten. Er is echter één kanttekening, plaatjes met een normale resolutie worden op deze schermen opgeblazen en uw doorgaans mooie website ziet er opeens minder mooi uit. Zorg er daarom voor dat uw website retina-vriendelijk is. Wij kunnen dit voor u regelen en het is over het algemeen niet veel werk.

Dit is een voorbeeld van een normaal plaatje

Dit is een voorbeeld van een retina plaatje

Plat webdesign
Minder schaduwen, platte plaatjes, geen gloed meer of andere ouderwetse dieptetrucs. Dat is wat afgelopen jaar een trend was in webdesign, maar ook voor 2015 wordt plat webdesign voorspeld. Het maakt de layout van uw website strak, overzichtelijk en rustig. Laat u door ons adviseren als u denkt dat uw website behoefte heeft aan een nieuw design.

De kleuren van 2015
Voor het jaar 2015 wordt verwacht dat het kleurgebruik van websites meer in balans zal zijn. Natuurlijk en zacht, aansluitend bij elkaar. Over het algemeen wordt er niet gekozen voor kleuren die contrasteren, maar meer kleuren die elkaar complementeren. Farla Webmedia maakt maatwerk websites en houdt zich niet persé aan deze trends. Wij maken websites die aansluiten bij uw bedrijf, doelgroep en huisstijl en dat is voor ons het belangrijkst.

Kleuren pallet voor webdesign 2015

One-page-design
Steeds vaker gebruiken webdesigners one-page-designs voor het ontwerpen van een website. One-page-design wil zeggen dat de website uit één pagina bestaat. Dit klinkt nadelig, maar als dit op de juiste manier wordt toegepast dan is het een prettige ervaring voor de gebruiker. De gebruiker hoeft namelijk niet na te denken over navigeren en verlaat minder snel de pagina. Het enigste wat hem te doen staat is scrollen. Bij one-page-design wordt vaak gebruik gemaakt van ankerpunten en grote vlakken in het design. Deze segmenten kunnen worden gezien als afzonderlijke pagina’s. In one-page-design wordt vaak gebruik gemaakt van parallax scrolling, dit is een techniek waarbij de vlakken en content van de website afzonderlijk van elkaar bewegen tijdens het scrollen. Het geeft een mooi dynamisch effect. Onze eigen website maakt ook gebruikt van parallax scrolling.

Echte mensen gebruiken, geen standaard stock-foto’s
Het gebruik van foto’s met echte mensen wordt steeds meer een trend. De tijd dat een ondernemer niet op de foto wil voor op zijn website, ligt steeds meer achter ons. Toch zijn echte foto’s van ondernemers, werknemers en klanten van het bedrijf erg belangrijk om het vertrouwen van de bezoeker te winnen. U zult het met mij eens dat een stralende medewerker of klant op een website u meer aanspreekt dan standaard stockfoto’s van mensen die net teveel lachen en net te bleke tanden hebben.

Verschil tussen een standaard stock foto en een foto met echte mensen en emoties

Visuele content en video’s
Mensen zijn visueel ingesteld, dus ook de bezoekers van uw website. Foto’s en video’s worden vele malen meer bekeken dan teksten. Visuele content is dus erg belangrijk om de aandacht van uw bezoeker te trekken en de aandacht vast te houden. Zorg dat de website is voorzien van mooie (èchte) foto’s en interessante video’s. Wij kunnen u helpen met het zoeken van de juiste content.

Hosting en techniek tips 2015

Beveiliging zal worden verhoogd
Het komt steeds vaker voor dat websites worden gehackt en dat er wordt ingebroken in systemen van bedrijven. Cyberaanvallen zijn een serieuze bedreiging voor de continuïteit van uw website en e-mail (kijk naar de cyberaanval op Sony). Websites worden steeds vaker voorzien van een SSL-certificering (versleuteling) om te voorkomen dat hackers data stelen van u en uw klanten. In 2015 zal Farla Webmedia u meer beveiligingsdiensten aanbieden en u helpen bij het veilig gebruiken van de mail, website en FTP.

Internet marketing trends 2015

Transparantie in marketing
Bezoekers gaan niet zomaar in zee met een bedrijf dat ze nog niet kennen. Bedrijven worden in 2015 transparanter in hun communicatie naar de klanten en potentiële klanten. Bedrijven die een kijkje in de keuken geven, bijvoorbeeld door leuke video’s op Youtube te plaatsen over het tot stand komen van hun producten, worden meer gewaardeerd door bezoekers. Staat u open voor nieuwe klanten? Bent u bereid om ze een kijkje te geven in uw bedrijf?

Online mond-tot-mond reclame
Waarschijnlijk doet u het zelf ook. Beoordelingen bekijken op Zoover over hotels, of beoordelingen bekijken over tv’s en elektronica op Kieskeurig.nl. Reviews en beoordelingen zijn belangrijk om vertrouwen te krijgen van nieuwe klanten. Ervaringen en reviews hebben tevens een positief effect op SEO (zoekmachine optimalisatie), omdat Google ook meekijkt en bedrijven beter laat scoren als de reviews beter zijn.

E-mail marketing blijft sterk en gaat de diepte in
Het gebruik van de juiste e-mail marketing blijft een methode waar veel succes mee wordt behaald. U kunt tenslotte uw klanten op een directe en persoonlijke wijze inlichten over uw producten, diensten en acties. Er worden steeds meer geavanceerde tools ontwikkeld waarmee de e-mailmarketing nog persoonlijker kan worden gemaakt.

Zoekmachine optimalisatie (SEO) tips 2015

SEO gaat meer de breedte in en meer offsite factoren zijn bepalend voor de ranking van uw website in de zoekmachines. Google kijkt naar zoveel mogelijk externe factoren om te achterhalen of uw bedrijf (en dus website) een autoriteit is in uw branche. Denk hierbij aan factoren zoals vermeldingen in gidsen, lokale media, verenigingen, reviews, forums, weblogs en zelfs offline aspecten. Farla Webmedia heeft altijd begrepen dat zoekmachine optimalisatie niet werkt met alleen trucjes uithalen, het gaat om een gevoel, om een totaalplaatje, om het creëren van de beste website.

Social media tips

Naast het bekende Facebook, Twitter en zelfs Google+ zijn er nog veel andere sociale netwerken. Ook daar zitten grote groepen mensen, ook al ligt het volume wat lager. Wilt u meer bezoekers en potentiële klanten te bereiken? Dan is het raadzaam om ook daar actief aanwezig te zijn. Denk hierbij aan sociale netwerken zoals Vine, Instagram, Whatsapp, Pinterest, enzovoort. Farla Webmedia helpt u graag bij het opzetten en inrichten van de accounts en geeft advies over het gebruik.

Social Media bord

Conclusie

In de loop van 2015 zal duidelijk worden welke trends aan populariteit zullen winnen en welke minder belangrijk zullen zijn. In principe maakt het niet uit welke tips voor 2015 populair zullen worden. Alle bovenstaande tips zijn waardevol voor uw website en zal uw bedrijf succesvoller maken in 2015. Dat is ons doel!

Geschreven door Peter Farla

Helemaal gek van het internet is Peter Farla! Hij is de oprichter van Farla Webmedia en weet veel over het maken van succesvolle websites, maar zijn passie is webdesign en SEO. Het is geen verrassing, zijn favoriete kleur is oranje.
Peter Farla

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Klanten geven ons een !


Ik wil af en toe handige tips en nieuws ontvangen