Website onderhoud is een kritisch punt in het slagen van uw online strategie. Een eigen website laten maken is vaak één, maar het goed onderhouden van de site is twee. Het zal u niet zijn ontgaan zijn dat er op het internet veel websites zijn met oude inhoud erop of nieuwsberichten die eigenlijk geen nieuwsberichten meer genoemd mogen worden.

Een bedrijf is vaak blij met hun nieuwe website, maar het website onderhoud wordt vaak uitgesteld of afgesteld omdat op dat moment de actuele klant belangrijker is. Toch worden op deze manier veel potentiële klanten gemist. Bezoekers van een website zijn namelijk erg vluchtig en als er zaken op de website zijn die hun niet aanspreken dan klikken ze snel weer verder naar de concurrent.

Maar hoe onderhoud ik nu goed mijn website?

Het is verstandig om de website goed te betrekken in het complete bedrijfsproces en in de PR. Worden er nieuwe producten of diensten aangeboden en wordt dit in uw reclame-uitingen meegenomen? Vergeet dan niet de website te onderhouden!

Stel iemand binnen uw bedrijf aan die de taak op zich neemt om de site te onderhouden. Doordat iemand deze taak specifiek op zich neemt wordt deze taak serieuzer genomen. Tevens weten de andere medewerkers deze webredacteur makkelijker te vinden en zal er sneller nieuws aan deze persoon worden doorgespeeld. Mocht het website onderhoud toch niet goed worden uitgevoerd dan is het in ieder geval direct duidelijk wie hiervoor verantwoordelijk is en kan er makkelijk actie worden ondernomen.

Afhankelijk van de hoeveelheid nieuws die uw bedrijf naar buiten brengt en afhankelijk van het aantal nieuwe producten of diensten u vernieuwd is het slim om een agendapunt aan te maken voor het website onderhoud. Maak bijvoorbeeld elke 2 à 3 maanden een agendapunt aan om de website te controleren op oude berichten. Zet dit agendapunt niet te snel achter elkaar, omdat dan het gevaar dreigt dat dit makkelijker vooruit wordt geschoven.

Hoe kan ik de website onderhouden? Via een CMS?

Er zijn verschillende mogelijkheden om een website te onderhouden. Meestal wordt het onderhoud als volgt uitgevoerd: u doet het website onderhoud zelf via een CMS of u laat de website onderhouden door de webdesigner. Hier de voor- en nadelen:

  • Website zelf onderhouden
    Mocht u zelf over de kennis beschikken om een website te onderhouden in HTML, CSS, PHP of Javascript, dan is dit natuurlijk een optie waarmee u kunt besparen op een CMS systeem en op de webdesigner. Let u er wel op dat u in de juiste versie werkt? Als er meerdere personen in de broncode van een website werken voor site onderhoud, dan moeten er altijd goede backups worden gemaakt, en er moet worden gewerkt aan de meest recente versie.
  • Website zelf onderhouden via CMS
    CMS staat voor Content Management Systeem. Het is een geautomatiseerde methode om zelf een website te onderhouden en aan te passen zonder dat u hiervoor kennis hoeft te hebben van HTML. De CMS is zo ingericht dat u makkelijk zelf teksten kan aanpassen en foto’s kan toevoegen. Afhankelijk van de mogelijkheden van de CMS kunnen vaak ook extra pagina’s worden aangemaakt.
    De kosten van een website met CMS zijn in het begin wat hoog. Daarna hoeft u echter geen beroep meer te doen op de webdesigner en bespaart u daar weer kosten op. Van tevoren dient een schatting te worden gemaakt van het aantal wijzigingen die worden uitgevoerd aan de website. Afhankelijk daarvan en met de kennis van de kosten van een CMS kunt u uitrekenen of het voor u rendabel is.
  • Website onderhoud laten uitvoeren door de webbouwer
    Vooral als u niet vaak website onderhoud pleegt is deze methode interessant. U hoeft immers geen kostbaar CMS te laten implementeren in uw website. Het uurtarief van de webdesigner is wellicht ook niet goedkoop, maar als het bij een paar wijzigingen per jaar blijft dan zal het wellicht interessant zijn. Daarnaast werkt er een professional aan uw website en worden de wijzigingen op deze manier goed uitgevoerd. Als er ook zoekmachine optimalisatie op de website wordt uitgevoerd dan is deze optie zeker de beste. De professional weet namelijk beter waar de juiste trefwoorden voor de SEO dienen te worden geplaatst en hoe de structuur van de webpagina moet worden.

Farla Webmedia geeft u graag advies over de juiste manier van website onderhoud voor u. Bel gewoon even naar 0499 – 785 455!