Hoe kan ik adverteren op Google?

De meest efficiënte manier van adverteren van dit moment is adverteren in de zoekmachine Google. Een voordeel van het plaatsen van een advertentie in Google is het enorme bereik dat Google op dit moment heeft in Nederland en het buitenland.

Google is veruit de meest gebruikte zoekmachine van Nederland. Daarnaast betaal je bij Google AdWords alleen als er mensen klikken op jouw advertentie in Google. De mensen die klikken op jouw advertentie zijn mensen die hoogst waarschijnlijk interesse hebben in jouw product of dienst aangezien ze het zoekwoord hebben ingetypt waarop jouw advertentie zichtbaar is geworden.

Activeren van een advertentie in Google

Het activeren van een advertentie in Google is betrekkelijk makkelijk. Op de pagina van Google AdWords wordt je geholpen met het adverteren in Google. Je kunt daar zelf campagnes, advertentiegroepen en advertenties aanmaken.

Hier wordt stap voor stap uitgelegd hoe je het makkelijkste een Google AdWords account kan aanmaken en kan beginnen met adverteren in Google

Stap 1: Aan de slag

Ga naar https://adwords.google.com/intl/nl_nl/home/  en klik op “Aan de slag”.

Stap 2: Versie kiezen voor adverteren in Google
Je krijgt nu de mogelijkheid om te kiezen welke versie van Google AdWords je wenst te gebruiken. Je kunt kiezen uit de Startersversie en de Standaardversie. In deze handleiding zijn we uitgegaan van de Standaardversie.

Stap 3: Google-account maken of kiezen
Nu dien je een Google-account te koppelen aan jouw AdWords-account. Je kunt hiervoor een bestaand Google-account gebruiken of een nieuw account aanmaken. Wij adviseren om een account aan te maken of te gebruiken dat bij jouw website/bedrijf hoort en niet een prive account te gebruiken. Hierdoor houdt je meer overzicht in het adverteren in Google en kun je het AdWords-account eventueel makkelijk overdragen in de toekomst.

Stap 4: Valutavoorkeuren voor de kosten adverteren in Google
Voor adverteren in Google dien je een keuze te maken voor de valuta voor je AdWords-account. Voor Nederlandse bedrijven dien je gewoon de EURO te kiezen. De kosten voor adverteren in Google worden in deze valuta weergegeven.

Stap 5: Inloggen in Google AdWords
Na deze stap ontvang je op het e-mailadres van jouw Google-account een verificatiebericht. In deze e-mail staat een link waarmee je het adverteren in Google kan activeren. Klik op deze link en je kunt beginnen met het maken van je eerste campagne.

Mocht je om één of andere reden niet goed zijn ingelogd, ga dan naar https://adwords.google.nl en log in met jouw gebruiksgegevens.

Stap 6: Campagne maken en instellen
Eénmaal ingelogd kun je op “Jouw eerste campagne maken” klikken om een advertentie te maken in Google.

Kies voor het tabblad “Instellingen” en geef de Campagne een duidelijke naam. Kies bij voorkeur de naam van de website/bedrijf en zet daarachter de netwerken waarin je wilt adverteren. Bijvoorbeeld: “Bedrijfsnaam Zoeknetwerk” of “Bedrijfsnaam Inhoudsnetwerk”. Wij adviseren namelijk om een aparte campagne aan te maken voor het soort netwerk waarin jouw advertenties worden vetoond. Meer informatie hierover vindt je verder in deze handleiding.

Vervolgens dien je de juiste doelgroep te kiezen waarvoor de advertenties in Google worden vertoond. Ons advies is om een optie te kiezen die zo goed mogelijk op jouw doelgroep aansluit. Het is niet verstandig om een groot gebied te kiezen waar je waarschijnlijk niet veel klanten van krijgt. Anders worden de kosten van adverteren in Google onnodig verhoogd en die verdiend je toch niet terug en dat willen we voorkomen. Focus is de belangrijkste succesfactor voor adverteren in Google.

Bij “Demografisch (geavanceerd)” kun je instellingen maken voor jouw Google advertenties als deze campagne is bedoeld voor het inhoudsnetwerk. Sommige websites die deelnemen aan het Google Inhoudsnetwerk beschikken over informatie over hun bezoekers, zoals geslacht en leeftijd. Met deze optie kun je uitsluiten dat jouw advertenties worden vertoond aan een geslacht of leeftijdsgroep. Ook kun je voor deze afzonderlijke groepen het bedrag dat je als bieding inzet aanpassen. Als deze campagne bedoelt is voor het zoeknetwerk kun je deze optie overslaan.

In het onderdeel “Netwerken, apparaten en extensies” kun je aangeven voor op welke netwerken en apparaten de advertenties beschikbaar moeten zijn. Bij Netwerken kies je voor de campagne “Bedrijfsnaam Zoeknetwerk” voor “Zoeken” en voor “Zoekpartners”. Bij de campagne “Bedrijfsnaam Inhoudsnetwerk” kies je alleen voor “Inhoudsnetwerk”. Bij “Inhoudsnetwerk” kun je kiezen of jouw Google advertenties op alle relevante pagina’s moeten verschijnen of alleen op relevante pagina’s die je zelf kiest. Je kunt met de laatste optie bepalen op welke websites die Google AdSense op hun website hebben staan waar jouw advertenties worden vertoond. Bij apparaten kun je aangeven op welke apparaten, zoals laptops en mobiele telefoons, jouw advertenties worden vertoond.

Een belangrijk onderdeel van Google AdWords is het instellen van jouw budget en biedingen. Hier kun je aangeven hoeveel je wilt betalen per klik en wat jouw dagbudget is. Je kunt ook aangeven dat Google automatisch het hoogst aantal kliks genereert uit jouw budget.

Bij “Positievoorkeur” kun je aangeven of je jouw advertenties in Google op een bepaalde positie wilt hebben. Stel dat je bijvoorbeeld jouw advertentie wilt zien op de 3de plaats in Google, dan wordt automatisch jouw biedingen aangepast om dit te bereiken.

De weergave snelheid bepaalt of jouw dagbudget vanaf het begin van de dag direct wordt uitgegeven. Als je “Standaard” kiest dan worden de vertoningen van jouw advertenties verspreid over de dag.

Met de geavanceerde instellingen is het mogelijk om in te stellen wanneer je wilt adverteren in Google. Je kunt daar een startdatum en einddatum instellen. Bij “Advertentieplanning” kun je aangeven op welke dagen en uren jouw advertenties in Google moeten worden vertoond.

Bij “Advertentieroulatie” kun je kiezen uit “Optimaliseren” en “Roteren”. Bij “Optimaliseren” worden de advertenties waarop meer wordt geklikt vaker weergegeven in Google en bij “Roteren” worden alle advertenties gelijkmatig weergegeven.

Je bent nu klaar met de eerste instellingen van een campagne voor te adverteren in Google. Klik op “Opslaan”.

Stap 7: Advertentiegroep aanmaken
Elke advertentiegroep die wordt aangemaakt moet centraal staan rond één productgroep. Hierdoor zijn de zoekwoorden die je gebruikt in de tekst erg relevant en daarvoor krijg je een hogere kwaliteitsscore voor jouw Google advertenties.

Bij elke advertentiegroep kun je meerdere advertenties aanmaken. Wij raden aan om verschillende variaties met verschillende teksten te proberen en later te kijken welke advertenties het meeste kliks en conversies opleveren.

Zoekwoorden selecteren voor de adverenties is een onderdeel waar kan worden bepaald onder welke trefwoorden uw advertenties zichtbaar worden. Kies altijd trefwoorden die jouw doelgroep gebruikt om naar jouw producten of diensten te zoeken in Google. De trefwoorden moeten wel aansluiten bij de productgroep/naam van jouw advertentiegroep. Hier vindt je ook cijfers van het geschat verkeer dat naar jouw website komt door het adverteren in Google met deze advertenties.

Stap 8: Voorkeuren voor factureren instellen
Bij het instellen van jouw account voor het factureren dien je eerst jouw land en tijdzone in te vullen. Klik daarna op “Doorgaan”.

Kies vervolgens een betalingsmethode die aansluit bij jouw voorkeuren. Je kunt kiezen uit “Vooraf betalen” en “Achteraf betalen”. Bij “Vooraf betalen” kun je betalen met creditcard of iDEAL om te adverteren in Google. Bij “Achteraf betalen” aan Google kun je kiezen uit automatische incasso en uit creditcard. Selecteer de gewenste methode om de kosten van adverteren in Google mee af te rekenen.

Lees nu de bepalingen en voorwaarden voor het adverteren in Google doordachtig en bevestig daarna dat je akkoord gaat met deze voorwaarden en bepalingen van Google AdWords.

Hierna dien je nog bedrijfsgevens in te vullen om de activering van jouw Google AdWords-account te voltooien.

Als je hebt gekozen om achteraf via automatische incasso te betalen dan krijg je de onderstaande pagina te zien. Vanaf daar dien je de incassomachtiging uit te printen en te versturen naar Google. Tevens zie je op deze pagina dat het gratis advertentie tegoed van Farla WebMedia is toegevoegd aan jouw account.

Zodra jou incassomachtiging is verwerkt zullen jouw advertenties in Google zichtbaar worden. Naar wens kun je Google AdWords-account helemaal uitbreiden en optimaliseren.

Gratis advertentie tegoed van Google. Vraag het ons

Als je een Google AdWords campagne door Farla Webmedia laat aanmaken en beheren dan ontvang je gratis € 75,00 aan advertentie tegoed voor het adverteren in Google. Neem contact met ons op voor meer informatie over adverteren in Google.

Klanten geven ons een !

Vraag informatie aan


Ik wil af en toe handige tips en nieuws ontvangen